pondelok 30. decembra 2013

Vianočný príbeh

Dvadsiaty štvrtý december. Deň, ktorý všetci oslavujeme. Deň, kedy sa tešíme z rodinnej pohody. Deň, ktorý sa pre mňa stal prekliatym, no zároveň ma obdaril niečim zázračným.

Krásne decembrové ráno. Otvorila som oči, nadýchla som sa a posadila som sa na posteli. Obzrela som sa k oknu v nádeji, že uvidím sneh. Ohúril ma príjemný vánok a pohľad na vločky, ktoré sa s ním pohrávali. Na tvári som pocítila chlad mrazu. Boli tu Vianoce.

Celá nedočkavá som vyskočila z postele a pobrala som sa do kúpeľne. Nazrela som do zrkadla a uškrnula som sa nad strapatými vlasmi. Učesala som ich, umyla, obliekla a zbehla do kuchyne. Prvé, čo som uvidela bolo jabĺčko, ktorého som sa okamžite zmocnila. Veselo som si to namierila do obývačky. Zastavil ma pohľad na matku. Sedela v hojdacom kresle, hlava sklonená opierajúc sa o dlaň. Šatku z hlavy držala v druhej ruke, takže jej bolo vidieť odhalenú hlavu bez vlasov. Do očí sa mi votreli slzy. Zrejme jej znovu bolo zle, veď včera mala chemoterapiu. Zosmutnela som a zamierila som si to k nej. Kľakla som si a pozrela jej do tváre.

V tvári mala podpísanú bolesť. Oči hlboko vpadnuté do tmavých kruhov, ktoré zatieňovali ich belasú krásu. Líca mala vychudnuté, pery suché a podliate krvou. Bledosť pokrývala každý kúsok jej pred časom tak opálenej pokožky. Chytila som ju za rovnako bledú, slabú ruku a pohladila som ju. Mama na mňa smutne pozrela lesknúcimi sa očami a pohladila ma po líci. Nepotrebovali sme slová, rozumela som jej utrpeniu aj bez toho. No i tak ma mučila myšlienka na to, že ona trpí a ja nemám najmenšiu moc jej pomôcť.

Otec priniesol stromček, mame sa rozžiarila tvár, keď ho uvidela a ja som sa tiež usmievala od ucha k uchu, lebo bol nádherný. Hneď sme obe vstali a pobrali sa k otcovi. Ja som ho objala, mama mu vtisla bozk. Všetci spoločne sme sa dali do jeho ozdobovania. Smiali sme sa, naháňali, ohadzovali sa ozdobnými reťazami, jednoducho užívali sme si prítomnosť. Dá sa povedať, že to bola jedna z tých zázračných chvíľ, kedy sa rodina zdá ako tá najdokonalejšia na svete. Keď už boli na ňom všetky svetielka, ozdoby a salónky, kúsok sme odstúpili, založili sme si ruky na hrudi a uznali sme, že je to ten najkrajší stromček za posledné roky.

Päť hodín pribehlo rýchlosťou svetla a my sme zasadli za vianočný stôl. Otec predniesol slávnostný prípitok, pri ktorom sme sa s mamou uškŕňali. Otec bol starý vtipkár a tak je pochopiteľné, že si ani len na Vianoce nemohol odpustiť niečo veselé. Nás to však tešilo a bola som šťastná, keď sa mama usmievala.

Po večeri sme sa pobrali k stromčeku, kde nás čakala kopa darčekov. Ja som sa posadila na zem, otec na gauč a mama do jej milovaného hojdacieho kresla. Vzala som do rúk prvý z nich a mierne som ním zatriasla. Žiadny zvuk, bola som prekvapená. Otočila som sa na mamu, dúfajúc, že mi to vysvetlí. A vtedy to prišlo, mama zrazu zbledla. Všetko sa to potom zomlelo neuveriteľnou rýchlosťou.
Otec volal sanitku, nasadli sme a rýchlo uháňali do nemocnice. Mamu napájajú na akési hadičky, jej stav bol vážny. Čakajúc na to, čo sa bude diať ďalej som pozrela na otca. Bez toho, aby som čokoľvek povedala, začal rozprávať. Mama nechodila na chemoterapiu už mesiac. Odmietla liečbu po tom, čo jej lekár oznámil, že je to posledné štádium. Chcela byť posledné mesiace len s nami a nie ich stráviť v nemocnici. Chcela som mu niečo povedať, no vyrušil nás lekár. Povedal nám, že už môžeme ísť za mamou.

Vkročili sme dnu. Mama bola ešte bledšia než ráno. Chytila som ju za chladnú ruku a oči mi naplnili slzy. Povedala mi, že ju mrzia skazené Vianoce. Ďalej sa mi ospravedlňovala za to, že mi o jej stave nepovedala skôr. Vraj nemala silu o tom rozprávať. Slzy mi už tiekli po celej tvári a nezadržala som vzlykanie. Pousmiala na mamu a povedala som jej, že sa nehnevám. Mama sa zatvárila neskutočne spokojne a povedala nám, že už tu dlho nebude. No i keď odíde do neba, bude nás vždy chrániť, vždy pri nás stáť. Na záver povedala aj to, že máme jeden druhého a spoločne zvládneme všetko na svete, potom sa posledný krát dotkla mojej a otcovej tváre, vydýchla a vytratil sa z nej život.
Otec sedel na druhej strane postele a utápal sa v slzách. Vstala som a hodila sa mu do náručia. Objal ma tak tuho ako nikdy predtým.

 Boli to smutné Vianoce, no mne aj otcovi to dalo čosi úžasné – porozumenie, súdržnosť a to hlavné, lásku. Lásku, ktorú do nás oboch vložila mama.  

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára